Hai awak :)

Saturday, July 21, 2012




Assalamualaikum W.B.T :)

lama dah tak tulis2, hari ni aku nak share dgn semua pasal kerjaya or bidang2 yg boleh korang ambil lpas SPM nanti, act, aku sendiri masih lagi keliru bidang apa yg aku nak ambil, dan aku sendri keliru apa beza matrik, IPTA, aku tak tahu yang mana lagi bagus, so kalau korang ada apa2 pengetahuan tentang semua2 ni, apa yang terbaik untuk aku, tolong beritahu ye ^^

apa yang telah diberi taklimat, sekolah suruh beli number pin matrik, aku beli, then segala- galanya sekolah yg buat, apa yang aku tahu, nnti bila bukak numbor pin tu, cikgu sruh pilih 8 course yg kita minat lpas dah dpat result nnti.. aku sendiri masih lagi fikir course apa yg aku betul2 minat, course yg aku pilih sebelum ni, tak berapa dipersetujui oleh kedua ibu bapa aku... aku sedih jgklah... kata mereka, ambil science tp nak ambil course yg takde kene mengena langsung dgn science... apa aku boleh buat... aku sdg cuba2 listkan course2 yg aku suka...

tadi, aku ada surve program2 yg ditawarkan untuk beberapa universiti, dan ada juga aku surve universiti terbaik di dunia dan universiti terbaik di Malaysia... korang kena rajin2lah cari destinasi yang terbaik slpas SPM untuk korang nanti...

aku dah bnyk kumpul katalog2 dri merata- rata universiti,

#budak PRS lah katakan~~ =,=

tp sampai sekarang aku tak tahu langsung universiti atau course apa lagi yg terbaik untuk aku,
bagi aku, U mana2 sama je... kalau belajar rajin2 berjaya jugak, dpat harumkn nama U tu... org pandang jugak nanti, apa2 pun.. kalau ada apa2 maklumat, tolong bagitahu aku ye... tolong aku ye... :) Terima Kasih...


Sekian, terima kasih :)

2 comments:

  1. Macam ni, *ceeeehhhh, sibuk je yeh*
    Yang ckgu suruh beli num matrik tu, untuk register matrik. Nt bila nak register, kena masukkan pin number tu, then kita pilih kos yang kita nak. Matriks ni macam asasi jgak laa. Kita boleh pilih nak aliran sains ke, bukan sains ke. Pastu boleh pilih nak matriks kat mana sekali, nak dekat ngan umah ke tak. Biasanya matriks ni dalamn setahun atau 2 tahun. Then, lepas dah abis matriks, Nadiah kena isi balik borang UPU. UPU yang ni untuk pilih uni mana nak proceed in degree.
    Kalau IPTA plak, yang ni kena isi borang UPU. Kalau tak silap yang ni ada pin num sekali. Nt bila nak isi, kita kena tau kos apa yang kita nak. Cthnyaa, kita nak medic, then nak masuk UIA, so kita pilih yang tu. Tapi yang ni 8 pilihan, so kena isi betul2, takut tak dapat apa yang kita nak. Kalau betul2 nak masuk UIA cthnya, buat semua 8 8 pilihan uia, pilih je kos lain2 tapi susun ikut mana suka. Sbb andai kata, nak masuk uia, pilihan 1 uia, tapi pilihan kedua letak uitm, nt pilihan 1 tak dapat, dia bg kat pilihan 2, so tak dpt masuk uia. Faham ke? (:
    Nt isi 2 2 borang ni, upu dan matriks, takut tak dpat either one. Biasanya, yang matriks punya dulu kena isi. So nt dah dpt result matriks, pastu baru keluar result upu, so boleh lah pilih sama ada nak p matriks atau IPTA (:

    I hope that I'd helped you, sikit walaupun tak banyak (:

    ReplyDelete
  2. thanks kak chik...
    hehehe.. baru baca...
    nnti kalau boleh kite nak ambil kos mcm kak chik...
    siap tny lisa lagi camne kak chik blajar course tu.. hehehe...

    ReplyDelete