Hai awak :)

Saturday, June 9, 2012

Some speech before I go...



Mungkin ni post terakhir sebagai penutup cuti yg selama 2 minggu ni...
fuh... aku harap cuti2 yg seterusnya nanti dapat dimanfaatkan dgn baik drpd sebelum ini...
kdg2, rasa syukur jugak laptop rosak,
dapatlah nanti aku fokus study,

ni pun pinjam office abah punya,
semata2 untuk buat folio add math...

drpd cuti 2 minggu ni, aku rasa mcm tak dpt apa2...
kosong...
Langkawi, sakit, kampung, kenduri aqiqah, rela hati jaga baby Kauthar :)
padahal takde org suruh pun,
kehendak sendiri...
cuti yg tak menenangkan hati aku kdg2...
gembira, tapi tak tenang...
buat apa...
dan cuti yg paling berharga...
adalah cuti slps SPM nanti... :)
masa tu aku nak jumpa semua kwn aku yg dah 2 tahun terpisah...
aku rindu diaorg...
kalau ada kekangan untuk berjumpa diaorg pun, aku akan usaha sampai aku boleh jumpa diaorg... :)

LAST SPEECH :

hope kita sama2 dpat lakukan yg terbaik untuk SPM yg hanya sekali kita duduki untuk tahun ini,
kita bersama akan jalaninya dgn baik,
from now, start study smart and study hard,
jgn ingt kita tak berapa nak sentuh buku cuti ni, kita tak boleh up lagi,
mana tahu kita boleh jadi lebih baik drpd mereka yang terbaik di sekolah nanti..
siapa tahu dgn hanya sekali sentuhan kita sudah sama taraf dgn mereka yg paling hebat di sekolah...
nothing impossible...
tu lah aku kata, sbnrnya kita semua pandai, cuma kita tak kenal siapa diri kita lagi, selalu fikir kita ni tak pandai, lama2 benda tu akan bertapak di fikiran kita, tu sbblah kita tak pandai...

jgn putus asa, aku pun pernah sampai rasa putus asa,
tulah, faktor kwn juga dah bnyk beri smgt pada aku...
kita semua pandai, cuma malas je menguasai,
lawanlah malas tu, aku sdg mencuba....
baca doa bnyk2...
kalau rasa syaitan tu bnyk sgt kat sebelah smpai tak boleh fokus, pergi ambil wudu' dan baca quran, solat hajat ke, then sambung study balik, InsyaAllah, Allah akan bantu kita...
abah selalu sruh solat dhuha, semoga Allah murahkan rezeki kita, abah kata abah dah dpat kemanisan solat dhuha...
sbnrnya, kita semua sama je, jgn ingt masa hanya beberapa bulan je lagi, kita tak boleh nak cover,
aku selalu ingt pesan ckgu,
kita ada masa lagi untuk cover semua matapelajaran, kalau tak bnyk, sikit,
sikit2 lama2 jadi bukit..
at least dripada gred C kita boleh tingkatkan ke gred B...
kan lebih baik tu...
so, kita semua boleh... dan jgn bnyk berangan... mcm akulah... sampai ke sudah benda tu tak siap..

tekad aku lepas ni, aku nak jauhkan diri dari laptop, aku boleh bukak mlm jumaat bila balik rumah dan pagi ahad sebelum balik sahaja... hanya 2 jam saja masa yg aku peruntukkan utk bukak internet untuk 2 waktu ini..
then, aku nak kurangkan penggunaan phone, kalau aku okay, aku off untuk masa2 yg perlu aku off...
InsyaAllah...
nak berubah tak boleh terus mendadak.. kalau target terus mendadak aku tak rasa boleh... macam aku kata,
sikit2 lama2 jadi bukit... bila dah kuragkan mghadap laptop/ hanphone/ etc, lama2 akan terbiasa...
kau jadi saksi ni,
kalau nmpk tiba2 aku on9 kat facebook hari2 dan waktu2 yg tak sepatutnya,
nasihat aku cpat2, aku tak marah, aku akan mkn nasihat tu smpai kenyang :)

#untuk diri aku juga, aku perlukan kata2 semangat sebigini, baru aku semangat...
aku pun takdelah pandai untuk berkata2 sgt, taklah bijak mana dlm memberi smgt, taklah pandai seperti yg semua org sangka... 
tapi aku akan ubah semua tu, jadi yg lebih baik dan buat ma dan abah gembira suatu hari nanti..
abah dan ma harap sgt.. aku dapat kalahkan Haizan, sepupu aku...
*haizan, jgn marah~ hehe...*
aku akan cuba, InsyaAllah...
jika Allah panjangkan umur aku, juga kita semua...
Amin...


"Abah tak minta pun kakak dapat 11 A+, 11 A yg cmpur2 pun takpe... tp abah minta kakak dapat capai apa yg kakak nak capai,"

terima kasih abah, sekurang2nya abah tak push kakak... hasrat kakak... 8A dan keatas...
takut nak target tinggi2... 8A ke atas juga tinggi kan.. bukan 8A kebwh...
takut nanti aku akan sedih sampai takde air mata dah... kalau aku target tinggi2, dan tak dpat... :)
kalaulah nanti aku dpt 11A, aku akan bertambah lebih bahagia sbb aku boleh lepas target aku...
malah jadi lebih baik drpd target aku... :)





Sekian, terima kasih :)

2 comments:

  1. Insyallah!

    Tapi, lagi elok target, doa kat Allah, minta apa yang terbaik. Kalau 8A ke stret eplas ke tu terbaik, Allah akan bagi. Kalau benda tu tak baik untuk kita, mesti Allah tak bagi (:

    ReplyDelete