Hai awak :)

Thursday, February 14, 2013

JPJ Test


Assalamualaikum :)

Kita mulakan dengan yang pendek dululah... Actually baru tulis post untuk PMG separuh, nak fikir dulu apa yang patut tulis apa yang tak patut, sbb 4 hari 3 mlm rasa mcm bnyk sgt benda best walaupun sekejap...

Kita mulakan cerita pada hari ini dgn Alhamdulillah :)
Alhamdulillah, hari ini 14/2/2013, aku lulus JPJ test. Ingatkan tak lulus. Tapi Allah dah bagi pelangi. Siapa tak suka pelangi yang Allah bagi ni.

Kita mulakan dgn awal pagi tadi. Punyalah cikgu ckp kena tunggu 7.30. -,- 7.15 aku tunggu dlm rumah. Mood okay lagilah. Bukak fb dulu, twitter. Buat air yang raziq bagi kat pmg~ tgok tv, dah rasa mcm dah muak bukak fb, ku lihat jam di tgn kiriku, *mak aku kan cikgu bahasa, kena berbahasa sikit XD* tu, dah pkul 7.45. It's okay, tunggu luar. Pukul 8 baru cikgu datang -,-"

Disebabkan aku org yg ke 73 drpd 75 org -__- tunggulah lama skit. Nasib baik sesi 1, kalau tak lagi lama tunggu. Tp tak rasa lama pun sbb jantung tgh menari lagu 'that's what make you're beautiful' :D Nampak Faiz Adli~ dia dah berisi sikit, kalau dulu keding mcm tak cukup mkn. Boleh plak dia buat tak tahu kat classmate dia masa form 3 walaupun aku pandang2 je dia -,- Wan Amna pun nmpk, siap borak2 lagi dgn dia, Wan pun ckp Faiz Adli buat2 tk kenal dia -,-

Kat dalam Metro tu lulus. Tunggu untuk jalan raya plk. Haha... ni yang nak gelak. Boleh plk nak start kereta lupa nak turunkan handbreak. Ada lah dlm dua, tiga kali start enjin. Ingtkan dah gagal, tp jpj tu mcm pemalas je. Mcm tidur pun ada. Last2 baru teringat lupa nak turunkan handbreak. Okay, akhirnya berjalan mcm yg dijangka. Yg pastinya kereta tu sedap dipandu tidak seperti semasa latihan2 sebelum ni B-)

Perjalanan berjalan lancar. Tiada apa2 masalah. Tkdelah plk terlebih garisan menunggu. Alhamdulillah jalan tak sesak sgt. Lulus pun cukup2 makan je. Bak kata ma,

"Markah lulus kakak semua cukup2 mkn je, computer test 44/50, markah lulus nak 42 ke atas. Ni JPJ test pulak 17/20. Tp markah lulus nak 16 ke atas, bertuah betul.. "

Alhamdulillah. Lulus jgk. Ingtkan tak lulus. Keluar2 je dri kereta lpas ujian jalan raya. Dia bagi kertas tu, tgok apa yg salah, tgok markah. Aku pulak dah rasa mcm bodoh2 je tgok kesalah yg aku buat.

-Tidak menggunakan isyarat lampu/ tgn apabila diperlukan
(ntah, aku tak tahu apa yg salah bahagian ni. Mungkin sbb ada satu kali tu aku nak  ke kanan tp terbagi signal kiri, then baru aku tukar balik, ntahlah, tiba2 terlupa plk signal kiri kanan, haha XD)
-Tidak menggunakan brek tgn dan kaki dgn betul
(ni brek tgn ni, haha, boleh plk lupa ada handbreak masa nak mulakan perjalanan. Nasib baik tak cuak time tu, still blh ingt bnda tu, kalau tak rasanya aku dah tnya dah kenapa tak boleh jln ni...~ :D)
-Tidak menggunakan gear yang sesuai mengikut kelajuan.
(ni kesalahan paling aku admitlah. Waktu nak masuk metro tgh dlm gear 3. Tiba2 kereta bergetar, baru ingt lupa nak tukar gear 2, nasib tak mati and sempat tukar gear)

Then ada jurulatih metro tunggu kat tepi untuk bagi arahan seterusnya.

"Haaa... lulus tak???"

"Tak~"

"Ha????"

"Tak lulus~ saya buat 3 kesalahan~"

"??????"

Patutlah tgok muka dia pelik. Aku yang salah rupanya. Sampai kat kawan2 baru @ metro, depa tnya,

"Lulus tak??"

"ntahlah, dapat 17 je wehh"

"Itu lulus lah tu~~mrkh lulus dia 16 ke atas~~"

"yeah??!!!"

"Okay, kiteorg semua dpt jpj yg sama, tak keluar metro lagi dah ckp gagal, kereta lebih garisan sikit je pun... geram betul!"

Rezeki aku harini kot dpt jpj yg mcm pemalas skit. Tak pun memang aku dah buat yg terbaik. Kekeke... Kita kena think positive. Nak je ckp kat dia,

"Kita ada rezeki masing2. Mungkin rezeki kita kat sini. Tp rezeki awak kat lain. Mana tahu rezeki awk dpt SPM result cemerlang. Better cemerlang spm drpd JPJ test kan? Mungkin awk lagi nak yg tu kan~ Trust Allah lah... Gagal sekali tak bermakna gagal selamanya."

Kan ckp mcm tu dia geram plk sbb aku sorg je yg lulus drpd 4 org tu. Better berdiam diri untuk saat2 tu. Diaorg still melayan perasaan lagi tu. Ada yg geram, ada yg mmg admitlah kesalahan dia sbb enjin mati time tgh jln. Aku pun still tak mnyangka lagi ni. Mungkin jpj baik hati. Terima kasih jpj yg uji aku tu :3

Dan sekarang aku plk terfikir kalau rezeki aku kat jpj test ni, spm aku mcm mana~~~ haaaaaaaaa!! positif nadiah, positif. Bersangka baik terhadap Allah... Yakin pada diri...

#see.... harini aku date dgn jpj je.. tak mainlah pakwe, makwe, velentine segala bagai ni, walaupun pernah gagal dlm bab mcm ni kan... ecceyyhhh! haha... deyyy, gagal sekali tak bermakna gagal selamanya. Ketentuan Allah tu lebih baik untuk selama- lamanya...


Terima Kasih cikgu2 Metro :)

Sekian, terima kasih :)

2 comments: