Hai awak :)

Sunday, March 31, 2013

Keraguan mengisi UPU??


Akhirnya, siap jgk apply upu, Alhamdulillah, gembira dgn keputusan yg dibuat. Ma dgn abah pun mcm okay je, tkde yg tak sokong ataupun apa. Seronok sgt bila mak ayah dah approve apa yg kita bincang ^^

Aku terfikir, kadang kadang tu, mungkin kite tak boleh belajar terus bidang yg kita suka. Yang kita idam idamkan sgt. Sebabnya result SPM kita tak menepati bidang yg kita inginkan tu. Itu akulah tu. Nak yang mcm science2 punya. Tp result SPM yg science punya satu pun takde A. Berangan lebih je kan? hehe.. tp tkpelah, apa salahnya berangan lebih2, tp tk semua yg kita angankan tu akan terus dapat. Mungkin bnyk perjalanannya. Disebabkan kesalahan kita sendiri yg tak belajar betul2 time SPM dulu. Itulah balasannya yg setimpal.


Tp jgn risau :) Setiap masalah ada penyelesaiannya. Perlukan semangat, usaha yg berterusan tnpa putus asa, dan doa yg berpanjangan :) Bukankah itu cara Allah nak uji kita? Pernah dgr tak org kata, kalau kita suka sgt seseorg tu, perit, getir, susah, payah nak mati pun sanggup asalkan untuk org tersayang? Mestilah pernah kan? Samalah mcm kes ni. Mungkin aku tak dapat apa yg aku nakkan dgn segera. I mean bila apply upu ni, dapat je u nanti terus belajar bidang yg kita minat. Tak jgk. Samalah seperti yang aku ckp td. Untuk yg tersayang, sanggup lakukan apa sahaja, perlukan kesabaran. Begitu juga dgn bidang yg kita minat ni, kita kena lalui satu persatu cabaran. Allah nak uji kita sejauh mana kesetiaan dan kegigihan kita terhadap sesuatu perkara tu. InsyaAllah, Allah takkan menghampakan hambaNya yang bersungguh- sungguh :)

Mungkin sekarang, aku apply bidang yg kurang diminati. Means bukanlah tak minat lgsg, minatlah jgk, tp ada lg yg lebih aku minat. Kalau ckp tak minat pulak, aku takkan apply bidang tu, Then bila aku dah berjaya final exam nanti, dpt masuk degree pulak, result pulak yg mcm FUYYO!! gitu kan ^^ mgkin time tu aku boleh ambil bidang yg aku suka2 gila tuu ^^ Sama mcm abah, diploma, degree, master, phd semua lain2 bidang, so kiranya bnyk ilmulah yg boleh dapat... Tak gitu kan?? Adakah aku bakal ikut jejak abah yg ambil lain2 jurusan utk setiap peringkat?? Well, kalau boleh semua aku nk belajar. Selagi otak boleh berfikir lg. Hahaha :D Jadi, jgn cepat putus asa ^^ Mula2 aku dah putus asa dah. Selalu nangis2 bab ni. Hihi.. Malu nak ckp. Tp tkpelah...

Masa tu aku ego sgt nak course yg aku minat. Tp resultlah tk berapa nak okay bila check dkat IMASCU. Hmmm.. ego sgt2 dgn pendapat abah dan ma. Sgt ego. Bak kata apa yg abah dgn ma ckp semua salah. Aku je yg betul. Sampai fkir aku ni tak berguna pun ada sbb tk dpt course yg aku nak. Tp bila abah ckp dan nasihat mcm tu, baru rasa mgkin perjalanan aku masih panjang. Mungkin Allah nak bg aku pelbagai ilmu nanti. Jumpa mcm2 org. Mana tahu asasi or matriks ke aku belajar benda lain. Then degree aku ambil lg course lain. Nak nak yg berbeza dgn apa yg aku belajar time asasi/ matriks nanti, lagilah bnyk ilmu kan?? hmmm... bagus jgk kan ^^




Sekian, terima kasih :)

No comments:

Post a Comment