Hai awak :)

Thursday, February 16, 2012

The day at INTEC, Seksyen 18

Bismillah....

INTEC...
mesti ramai nak pergi sana kan??
aku tahu, aku dan kawan2 seperjuangan aku dah pergi dah...
batch 95 dan 97 bergabung ke sana beramai- ramai...
macam buat rombongan org kahwin je, jalan kaki ramai2 pergi sana,
mmg aku tak boleh lupa :)
aku rasa itulah antara camp yg best untuk motivate students...
aku tak nafikan,
aku betul2 tersentuh dgn camp tu..
mungkin sbb fasilitatornya hnya beza 2 thun saja dgn kami batch 95,
dan kesemuanya adalah bekas pelajar2 cemerlang drpd sekolah2 dan asrama2 yg top2...
ada yg dri KISAS, MCKK, bnyk lagi...
mungkin sbb mereka juga ada pengalaman duduk di asrama,
dan wlaupun mereka baru sahaja 19 thun..
mereka seolah2 mengerti akan kami...
aku doakan semoga impian mereka untuk fly ke nagara org akan tercapai,
dan semoga mereka selamat tiba dan pulang menjadi seorg yang berguna kepada negara...

The Drama of the Night...

itu panggilan yg mereka gelar untuk malam 1000 kenangan...
dan malam di mana semua mencurahkan kesedihan mereka di khalayak org ramai tanpa rasa malu...
malam yang membuatkan org yg baik pun berubah menjadi sebaliknya... melawan yg tua, menjerit pada yang tua, merayu kpada mereka, dan tak lupa, melutut pada mereka...
dan malam yang aku lihat, hati seseorg yg tidak pernah mengalirkan air mata, tumpas jua pada malam itu...
malam yg aku lihat, berpuluh puluh lelaki gagah,
tumpas jua akhirnya, kalah dgn perasaan dan air mata yg kita sendiri tidak nampak..
kerana seorg teman...
malam yg penuh dgn kesedihan...
malam 12 februari...

apa perasaan kalau kawan sndri terpaksa meninggalkan camp itu,
kerana terpaksa menjaga amanah seseorg...
dan apabila kertas amanah itu di buka di khalayak org ramai...
kertas itu tertulis

DADAH 
10 kg

dan seorg lagi membuka kertas itu...

DADAH
20 kg

itu baru tulisan di sehelai kertas...
alhamdulillah mereka berdua tidak menerima amanah yg merupakan dadah yg sebenar...

dan kedua- duanya drpd mereka terpaksa dihukum, dihantar pulang ke rumah padahal bukan mereka yg mahukan semua itu...
niat di hati mereka hanya mahu menjaga amanah yg diberi oleh fasi...
bersalahkah mereka...
kenapa mereka yg perlu menerima hukuman ini...

semua terdiam...
masih lagi runsing...
adakah lakonan semata ataupun kebenaran..
keadaan menjadi sunyi...
masih lagi berfikir...
beg baju mereka telahpun dikemas, dan seorg seorg drpd mereka masuk ke dewan dgn beg pakaian mereka...
sunyi lagi... tiada siapa yg bersuara...
aku memandang seorg insan ini, berharap agar dia menuntut bela ats pemergian mereka dripada camp ini...
mungkin dia tidak memahami...
tetapi akhirnya, insan ini mengambil tindakan di luar jangkaan,
bangun dan bersuara...
untuk cuba mendapatkn kawan2 kami semula...
mereka yg terpaksa dihantar pulang, kedua2nya daripada kelas 5 abu bakar...
dan org yg menuntut bela ke atas mereka itu juga, merupakan dari kelas kami...
kami sehati sejiwa kan??
:')
aku hanya mencari kawan2 aku seboleh yg mampu,
suasana gelap, lampu ditutup..
muhasabah diri dijalankan pada malam itu...
aku terus mencuba mencari siapa2 yg berani untuk bangun bersama melindungi sahabat kami...
tapi, usaha aku mencari sia2 saja,
aku tidak mempunyai keberanian untuk melindungi sahabat aku sndri,
kerana tidak siapa yg memandang, kesemuanya tunduk meratapi kesedihan...
dalam kegelapan...

aku menahan mata yang hangat ini..
tinggal untuk mengalir saja...
kenapa tiada yg berani bangun??
kenapa aku tidak berani untuk bangun walaupun berseorangan...
semuanya bermain dalam kepala...
tp cepat2 aku dongakkan kepala memandang syiling..
walaupun aku tahu itu hanya sia2,
tp akhirnya tewas juga,
mengalir juga akhirnya...

atas keberanian seorg lelaki,
telah mengubah suasana...
menjadikan semua semakin berani, dan bersatu...
walaupun ada yg mengeluarkan perasaan marah...
ada yg semakin berani membantah...
ada yg melawan...
aku tak suka suasana seperti itu...

tinggal sedikit sahaja masa untuk mereka meninggalkan camp,
dgn keberanian yg aku dah kumpulkan daripada tadi...
aku telah melakukan tindakan diluar jangkaan aku...
aku sendiri tak percaya...
dan aku telah ditengking, di marah dihadapan org ramai...
apa aku balas...
air mata....
kerana kata2, tidak dapat dikeluarkan...
syukur, ada yg turut membantu aku...
mereka juga sahabat sekelas...
kukuhnya persahabatan kami....
terima kasih kerana membantu...
kalau tak, beg pakaian yg aku rampas tu akan mempercapatkan pemergian dia,
terima kasih kerana bersama- sama melindungi beg itu,

tapi, dugaan datang bukan sekali...
mana mungkin seorg dua permpuan melawan seorg lelaki berbadan besar untuk mengembalikan beg itu...
aku tak mampu bila dia mengeluarkan kata2 itu pada aku...

"kau tak lepas aku sepak kau, lepas sekarang!"
"tolonglah bang, akak, saya merayu jgn ambil kawan saya"
"ouh, baru sekarang kau merayu, tadi taknak merayu pulak, bila dah pergi baru nak merayu, kawan apa mcm ni, dahlah, dah terlambat dah.. lepas jelah"
"akak, tolonglah kak, saya merayu"
"aku kata lepas, kalau tak sorang2 aku sepak nanti!"

aku tak berdaya, bila aku terpaksa melepaskan beg itu, dan ditenangkan oleh sahabat2 aku yg lain...
mujur waktu tu semua membuat karenah sndri, dan suasana menjadi hingar bingar... 
kau sendiri boleh fikirkan apa perasaan kiteorg...

dan ketika itu, pertama kali aku melihat lelaki2 disekeliling menangis semahu mahunya,
sehingga membuatkan ada fasi2 yg turut mengalirkan air mata...
walaupun projek pertama mereka menguruskan camp ini,
tetapi lakonan mereka sangat berhasil...

apabila ada yg berjaya mencari jalan keluar dari dewan itu, 
semuanya mencari sahabat2 kami yg tlah di bawa pergi...
walaupun sia2 sahaja kami berlari2 dgn baju kurung kami, dan menjerit- jerit memanggil nama mereka di merata tempat... memanjat anak tangga ke setiap blok...

NO RESPON...

mereka telah di bawa pergi...
apabila hampir beberapa minit kami semua mencari, 
ternampak sekujur badan diserbu oleh beberapa org...
berpelukan menangis...
itu dia org yg aku cari...
sehingga kasut yg aku pakai ini terkoyak dek berlari2 mencarinya...
kata2 maaf diucapkan...
melihat dia menangis...
hati semakin terguris...
semakin ramai yg berkumpul mendekatinya... memeluknya...
aku ditolak ketepi...
takpe... aku faham.. aku tak kisah...
semua sdg sedih dan ingin memohon maaf kepadanya....

dan malam itu,
kami sedar...
erti sebuah persahabatan...
yg dilakonkan oleh abang2 dan kakak2 INTEC...
tahniah, kerana berjaya menjayakan malam itu...
:')

#Tahniah kepada kumpulan NARUTO :)
mendapat KUMPULAH TERBAIK pada sesi penutupan Camp Brother & Sister Hood...
kumpulan NARUTO yg sopan dan tak pernah lawan fasi....^^ bendera tak rosak beb...;)

#kenangan jugak bila kiteorg terpaksa duduk 8 org dlm satu blok kosong yg sudah lama ditinggalkan... 1 bilik 4 org... 2 bilik saja yg dibuka untuk blok itu.. blok lain semua penuh dgn org.. dan kiteorg tlah menjadikan 2 bilik yg diberi menjadi 1 blik sahaja, lagi 4 org tu dah sumbat bilik kiteorg sbb takut XD, seram sgt bilik tu... 

#lagi kenangan bila kiteorg terpaksa pergi blok lain untuk mandi sbb dua2 tndas setiap bilik kiteorg tersumbat.. air bertakung dlm tndas... cobaan... pagi2 buta bangun nak pergi mandi kat tndas dieorg...

semuanya memang aku tak boleh lupa untuk tahun ni...
tahun depan dah takde dah benda2 mcm ni...
baik aku nikmati dulu saat2 aku kat sekolah akhir tahun ni.. :')

beliau inilah yang aku jerit2 panggil nama dia, naik satu dua blok dgn baju kurung, sampai tepi kasut crocs aku tercabut.... pastu aku nak buanglah line tepi kasut aku yg cabut tu dlam tong sampah kan, pastu ada fasi lelaki ni nampak aku bukak tong sampah tu, then dia ckp 

"haha, cari kawan dlam tong sampah ke? lawak gila..."

gila apa aku nak cari Syida dlam tong sampah... bnyk2 tmpat dlm tong sampah jugak ke kena cari.. aku pun waras lagilah, takdelah sedih sgt sampai nak cari Syida dlm tong sampah.. rasa nak melalak je dpan muka org yg ckp mcm tu...

time tu hati je boleh balas apa yg dia ckp,
"kau fikir aku ni bodoh sgt ke nak cari kwan aku dlm tu, aku nak buang sampahlah!"

tapi tahan jelah... 
nasib tak nampak fasi mana yg ckp mcm tu sbb aku dah pergi lari awal2 lepas tutup tong sampah yg kononnya menjadi tempat persembunyian Syida tu... haha...
Syida pun taknaklah nyorok dlam tu, better dia pergi balik rumah drpd nyorok dlm tong sampah yg harum semerbak tu...


beliau ini pula telah bersubahat dgn aku nyorokkan beg Syida celah2 org ramai, haha... padahal kena tarik jugak oleh si abg berbadan besar itu.... sape tak cuak tuuu... beliau ini juga telah tersalah masuk bilik semasa semua sibuk mencari teman yang hilang, dia pergi masuk bilik tv buat apa... bukak2 je bilik tu terus jerit nama Syida, bayangkan apa reaksi lelaki2 INTEC yg tgh syok tgok MU lawan Liverpool *rasanya..* terkejut beruk mereka.. baru nak jerit GOL dulu dah ada org jerit SYIDA... agaknya Rafidah nak jerit gol, tp terjerit nama Syida... hahaah... habis Syida masuk gol.. hahaha.... Rafidah rafidah...
-___-

lastly for this long long long long long long post :)

-HARGAILAH RAKAN ANDA SEMENTARA MEREKA MASIH ADA-
janganlah bila mereka sudah tiada, barulah kita hendak menghargai setiap apa yang mereka telah lakukan untuk kita
:)

Sekian, terima kasih :)

No comments:

Post a Comment