Hai awak :)

Saturday, February 18, 2012

Management & Science University- MSU

Assalamualaikum W.B.T...

Alhamdulillah, harini dapat sedikit sebanyak *dah sedikit, lepas tu sebanyak* ilmu yg aku sendiri tak tahu langsung.. yang penting, hati aku terhibur, dan membuatkan aku nak belajar lagi baik punya...


Lawatan ke MSU under PRS mmg buat aku nganga...
kau bayangkanlah, PRS dan Kelab ERT bergabung panjat MSU

#act, naik lift...-___-

dari tingkat 16 sampailah ke bawah..
ada je tingkat yg tak pergi, tak ckup masa...
sebelum bergerak melihat persekitaran tu, adalah dia bgth course2 yg ada kat MSU ni..
course yg ada kat sini antaranya:
  • Faculty of Health & Life Science Programmes
  • Faculty of Business Management Professional Studies
  • Faculty of Information Sciences & Engineering
Bila pergi sana, tiba2 terminat Health and Science Programmes pulak...
sebab masuk bilik mayat...
mulanya, aku ingatkan mayat betul yg nampak rupa lagi, ada darah2 lagi, 

#gila kau, aku fkir macam rumah mayat betul2 yg kena masuk bilik sejuk then kena tarik pintu peti tu mcm kat hospital... pastu nampak lagi darah2 mayat tu... sampai mcm tu sekali aku fkir...

rupanya dah tinggal muscle2 je... organ2 dlman.. kena hati2lah, sbb chemical yg digunakan utk awet mayat tu kalau korang pergi dkat2 dgn tank mayat yg dah di awet tu, boleh pedih mata korang macam kupas kulit bawang tu, macam tu lah rasanya tadi, mostly mayat yang ada tdi from India, sbb mayat dari sana murah.. teacher kata sbb kat India ramai org mati, and family diaorg tk kisah kalau nak ambil mayat anak2 diaorg sbb terdesak nakkan duit... mcm tdi, abg yang tunjukkan kat kiteorg tu kata, mayat tu kena tembak, ada kesan peluru/ hole dkat tengkorak dia. and for sure, organ yang real tak boleh tangkap gambar sesuka hati je, ada aku tgok org ambil gmbar real pnya organ, tak tahu nak tgur ke tak, sbb teacher ckp kat segelintir org je jgn ambil gmbr yg real...

teacher bgth pulak time aku dah ambil gambar otak real dkt anatomy museum, terus aku delete gmbr tu, cuak jugak tuuuhhh... tgn real pun aku tgok, muka real, kaki real yg dah di awet.. sungguh, aku dahlah suka buat kerja sorang2, masuk2 je terkejut tgok ada tgn tiba2 atas rak... nasib ada org kat belakang,

then, pergi optometry pulak,


#sbnrnya pergi optometry dulu baru bilik mayat, exited lebih nak cerita yg aku dah tgok mayat.. hihi...

kat situ macam biasalah, aku jumpa benda yg aku dah pernah test dulu2...
nak check power, lens, pasal mata2 ni lah, rasa untung pulak sbb pakai spek, so dah pernah try alat2 ni, so aku pun mlaslah nak try bnda2 ni, sbb dah pernah try, aku bnyk tumpukan pada machine2 dia, paling best, dkat bilik contact lens, org tu kata nak pakai contact lens bukan suka2 je... kena check cornea, untuk tahu size yg sesuai... baru tahu, mcm best pulak belajar mata2 ni, sbb dia dia fokus pasal mata je, takdelah serabut sgt mcm kat sekolah...

#yeke??? we'll wait and see apa perasaan Nadiah bila masuk U...

betullah apa org kata, orang paling pandang tinggi student2 yg belajar science,for example, medic, perubatan, and others,
betulah tu, aku pandang students yg ada kelas kat bilik mayat tadi macam ada bintang2 je kat atas kepala diaorg.. XD


paling best dan membuatkan aku berlari2 arnab kat sana bila aku nampak HOT KITCHEN...
mata aku dah bersinar- sinar, aku tak tahu berapa lama aku duduk kat situ tgok bakal2 chef masak, stail gila..! sampai teacher kena panggil aku sruh pergi ke destinasi seterusnya, tgok2 sekeliling baru sedar yg tinggal aku sorang je yg masih lagi bersinar- sinar, jgn main2, org yg ajar student2 tu dri luar negara.. 


tiba2 dgr kecoh2, rupa2nya baru tahu apa yg kecohnya,
ada Chef Joe yg terkenal dlm Masterchef Malaysia tu... aku manalah kenal, takde astro.. kalau ada astro agaknya aku sruh abah record Masterchef setiap minggu...


tingkat paling atas ada swimming pool, untuk students yg belajar health & life science, ada spa, dan lagi2..

gym pun ada... paling tak boleh bla, mana2 pergi mesti ada org buat poco2 lah, menari mcm tari tirana lah, 
dtg2 je MSU, first thing kiteorg kena buat, ikot akak2 tu menari, bersenamlah... aku.. mana nak buat... ada yg siap menari korea lagi lagu Roly Poly... hadeeiihhh... aku tak boleh bayangkan kalau abang aku buat mcm tu nanti... mcm manalah agaknya dia hidup kat sana.. nasib harini dia takde kelas...

Course pilihan:
  • Faculty of Business Managment Professional Studies
bahagian dia banyak:

*Law in Commerce
*CULINARY ARTS
*Outdoor, Leisure & Adventure Management
*Early Chilhood Education
*International Business
*Decision Science
*Hospitality & Tourism Management
*Accountancy
*Industrial Management
*Investment Management
*Education
*Event Management
*Human Capital Management
*Retail Management
*Management (public relations & entertaiment)
*Psychology with Marketing
*Management

aku lebih cenderung bahagian makanan... kdg2 aku terfikir, apa yg betul2 aku minat sekarang ni, nmpk yg tu best nak minat yg tu, tak boleh jugak, kalau tak sampai bila2 tak jadi... mungkin aku nak belajar banyak benda.. InsyaAllah, dgn keizinanNya.. aku nak kaitkan Science dgn mknn... Food Technology eh?? dlm masa yg sama, aku nak jdi chef dan buka kedai aku sendiri, kedai keklah kan, kalau boleh, kedai mknn lain pun apa salahnya, pelbagaikan juadah yg berkhasiat, aku nak kedai aku menghasilkan mknn yg berkhasiat, yg boleh mengurangkan penyakit2 yg menyebabkan ramai orang Malaysia mati akibat makanan... biarlah kalau ada org sakit doktor sarankan mkan makanan kat kedai aku.. hahaha... perasan lebih... itu pentingnya, kena ambil food tech jugk kan... tiba2 kepala aku ligat berpusing sampai masuk tv pulak kedai aku nnti... haha.. bnyklah kerja aku... takpe, InsyaAllah aku boleh kalau ada usaha dan doa...

for form 5 students, rasanya anda semua dah perlu fikirkan apa yg terbaik untuk future anda nnti, bukan form 5 je, form lain pun.. cuma masa untuk students form 5 semakin tiba, aku teringat pesanan seseorg, cikgu Sam rasanya, buat benda yg kita minat, ambil bidang yang kita minat, jgn nanti dah belajar susah2 baru menyesal sbb kite tak minat kerjaya tu... ada org yg terpaksa ambil bidang itu sbb kuota bidang yg dipilih tu dah cukup, tu sbb kena study hard, then terpaksa pilih bidang yg lain, mungkin pada mulanya dia tak minat benda tu, tp bila dah belajar, dia rasa bersyukur sgt sbb dia  belajar benda tu.. mungkin Allah nak tunjukkan sesuatu hikmah di sebaliknya.. ilmu Allah ni luas, bukan kecil.. tu sbb setiap benda ada pecahan2 nya... 

-KITA HANYA MERANCANG, TUHAN YANG MENENTUKAN SEGALANYA-


Sekian, terima kasih :)

No comments:

Post a Comment